2019-03-18 07:48Pressmeddelande

Ökad livsmedelsproduktion med hjälp av urin vann första priset

Food hack-vinnarna 2019 är laget Pee cycling. Från vänster: Eva Edlund Tjernberg, Thieu Custers, Martina Schneider, Anne Verlinde och Maud de Hemptinne.Food hack-vinnarna 2019 är laget Pee cycling. Från vänster: Eva Edlund Tjernberg, Thieu Custers, Martina Schneider, Anne Verlinde och Maud de Hemptinne.

Vinnaren av innovationstävlingen Food Hack by Krinova & Formas 2019 blev Pee cycling. I andan av sann cirkulär ekonomi presenterade de en lösning där näringsämnen i urin tas till vara för att öka livsmedelsproduktionen. Andra priset gick till Clear Sky och deras lösning på hur man kan minska flygbolagens avfall av mat och förpackningar.

Sedan i fredags kväll har åtta lag fördelat på lika många utmaningar jobbat med att skapa innovationer för en hållbar värld, allt med stöd av den senaste forskningen. Ghana, Pakistan och Italien är några av de 30 olika nationaliteter som fanns representerade bland de närmare 60 tävlande. Juryn hade ett styvt jobb för att utse vinnaren som fick 35 000 kr i prispengar. Andrapristagarna fick 15 000 kronor.

- Vi är glada att se hur Food Hack ständigt utvecklas. Det är imponerande med de många bra lösningar som arbetats fram på så kort tid. Fantatiskt att se det internationella nätverk som vi byggt upp bli allt större och större och där alla över nationsgränser brinner för att lösa de miljö- och klimatutmaningar vi står inför, säger Charlotte Lorentz Hjorth, vd för Krinova Incubator & Science Park och en av jurymedlemmarna för Food Hack.

Det är femte gången som Krinova arrangerar Food Hack och denna gång sker det i samarbetet med Forskningsrådet Formas, som finansierar forskning och innovation för hållbar utveckling.

Den glöd och hängivenhet som hackarna har visat för hållbarhet och innovation den här helgen är precis vad vi behöver för att nå FN:s globala mål. Genom att göra Food Hack 2019 med Krinova skapar vi också en viktig mötesplats för forskare, studenter, offentliga organisationer och näringsliv. Där intressanta lösningar som de hackarna tagit fram under helgen blir möjliga, säger Formas generaldirektör tillika jurymedlemmen Ingrid Petersson.

FORMAS
Formas är ett statligt forskningsråd för hållbar utveckling. Vi arbetar med forskningsfinansiering, strategi, utvärdering och analys samt med forskningskommunikation ››

Om Krinova Incubator & Science Park
Krinova driver nytänkande och skapar jobb och tillväxt. Det gör vi genom att omvandla samhällsutmaningar till innovationsprojekt, engagera företag, offentlig sektor och akademi i samverkan som leder till långsiktig och hållbar utveckling. Vi är en mötesplats för människor och idéer och erbjuder innovations- och utvecklingsstöd till allt från företag som ännu befinner sig på idéstadiet till etablerade företag. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa skapar vi samarbeten och projekt på regional och internationell nivå. Under drygt tio år har vi drivit olika livsmedelsrelaterade initiativ och är Sveriges största och första inkubator och science park med fokus på livsmedel. Krinova ägs av Kristianstads kommun och Högskolan Kristianstad och är en av de ca 65 medlemmarna i den nationella branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks (SISP) ››

Om Krinova Incubator & Science Park

Krinova driver nytänkande och skapar jobb och tillväxt. Det gör vi genom att omvandla samhällsutmaningar till innovationsprojekt, engagera företag, offentlig sektor och akademi i samverkan som leder till långsiktig och hållbar utveckling. Vi är en mötesplats för människor och idéer och erbjuder innovations- och utvecklingsstöd till allt från företag som ännu befinner sig på idéstadiet till etablerade företag. Inom profilområdet mat – miljö – hälsa skapar vi samarbeten och projekt på lokal, regional och internationell nivå. Under drygt tio år har vi drivit olika livsmedelsrelaterade initiativ och är Sveriges största och första inkubator och science park med fokus på livsmedel. Krinova ägs av Kristianstads kommun och Högskolan Kristianstad och är en av de ca 65 medlemmarna i den nationella branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks (SISP).